Ny kollektion: Duro 1900

Tänk så mycket som hände under 1900-talet, stort som smått! På Duro har vi sedan 1930 tillverkat tapeter och nu vill vi visa dig vår historia. I kollektionen Duro 1900 har vi tagit fasta på tapethistorien och skapat en arkivkollektion som lyfter fram tidlösa svenska klassiker.

Tidsresan börjar i det tidiga 1900-talet med svulstiga slingor, fortsätter i en stramare 30-tals funkisstil och avslutas i en fantasifull fondtapet när 2000-talet tar vid. Däremellan dyker vi i våra arkiv och hittar mönster av kända svenska formgivare så som Viola Gråsten, 10-gruppen och Toni Hermansson.

Tapeter kommer alltid vara ett sätt att uttrycka sig på. Därför samlar vi 1900-talets tapethistoria nu i en enda bok! Välkommen till en spännande resa i en samling tapeter som är lika fina nu som då!

Se hela kollektion här.

Johannelund (1900)


Vid sekelskiftet 1800/1900 var praktfulla blomster och girlanger populärt bland tapetmönstren, där inspirationen ofta hämtades från äldre tider. Stilarna blandades gärna till nya svulstiga mönster.

Johannelund är en älskad Duro-klassiker från en tidigare upplaga av Gammalsvenska tapeter. Den visar på inspiration från både antiken och en Karl Johanstil. Ett tydligt exempel på blomsterprakt som aldrig går ur tiden.

Ester Marias Kammare (1920)


De tidstypiska tapeterna var ofta grafiska i stilen och gick i mörkare toner, men inte Ester Marias Kammare! Den sattes upp för första gången på Esters gård utanför Örebro under det sena 20-talet. Man önskade sig något extra och gick utanför tidens ideal när man valde rosor och pasteller istället för funkis.

Ester Marias Kammare är formgiven av Ernst Kirchsteiger. Det är lätt att förstå varför Ernst valde att återskapa tapeten tillsammans med Duro i TV 2014. Noga upptecknad från originalfragment och fint färgsatt är den en riktig 1900-talsklassiker!

 

Dun (1930)


Under 30-talet var funkisstilens luftiga ljusa ideal tillsammans med nätta och funktionella möbler på intåg och tapeterna skulle matcha stilen och vara diskreta. Färgerna var dämpade och väggarna skulle bilda en välbalanserad bakgrund.

Dun är ett mönster som fanns med i en av Duros allra första kollektioner från 30-talet. Den tidens tapeter var ofta småmönstrade med geometriska former. Det lilla mönstret Dun och den enkla formen är lika tidlös och skandinaviskt nu som då.

 

Kristina (1940)


40-talets tapeter hade en mjukare framtoning än tidigare. Kanske var det tidens oro som satte sin prägel på folkhemmen och dess tapeter, som i kontrast istället blev lugna och romantiska. Den tidstypiska inredningen bar spår av den tidigare funktionalismen fast kombinerad med en mer traditionell stil, som blandades och gav en hemtrevlig känsla. Färgerna var ofta i pastell på en beige botten.

Tapeten Kristina återfanns i Duros mönsterarkiv från 1941, och får återigen möjligheten att slingra sig sirligt över hemmets väggar.

 

Linjelek (1950)


Tapeterna på 50-talet inspirerades av modern konst och visade på ett trendbrott mot tidigare stilar. Nu ville man ha något nytt och modernt jämfört med de tidigare mer romantiska mönstren, vilket resulterade i tapeter med abstrakta geometriska former. Handritade linjer med levande känsla var mycket populärt.

Linjens mästare, och designern bakom Linjelek 1952, var Viola Gråsten. Hon stod för flera av 50-talets nya mönster hos Duro. Viola Gråsten föddes 1910 i Finland och kom till Sverige 1944. Hon blev en av tidens mest uppskattade formgivare för sina nyskapande mönster och färgkombinationer. Linjelek har funnits med i flera av Duros kollektioner ända sedan 50-talet och framåt.

 

Påsklilja (1970)


Det färgsprakande 70-talet bjöd på allt från stora, böljande grafiska mönster till väl uttalade och glada blommor. Den klättrande blomslingan syntes knappt till utan typiskt för epoken var istället täta och stora blommor. Färgen var ofta gul, gärna i kombination med andra nyanser av gult och även brunt.

Toni Hermansson föddes 1937 och var en formgivare som stod bakom många av 70-talets blomstermönster, bland annat Påsklilja som ritades för Duro 1972. Hennes glada och färgstarka stil är själva essensen av 70-talet, med stora och sprakande mönster.

 

Star (1970)


Under 70-talet dök ett helt nytt sätt att mönstra upp från bland annat 10-gruppen, med inspiration från popkonsten. Mönstren var mycket enkla med klara färger på vit botten. Tanken med mönstertypen var att den skulle passa den nya tidens tempo och alla dess häftiga intryck.

10-gruppens första tapetkollektion för Duro lanserades 1973 och innehöll tapeten Star, den kaxiga lilla stjärnan som är lika lätt att ta till sig nu som då. Formgiven bakom Star är Tom Hedqvist, som var en av grundarna bakom det kända designkollektivet. Tom Hedqvist föddes 1948 har haft en betydande roll för svensk design inom en rad olika områden.

 

Buffo (1980)


10-gruppens poppiga mönster i och med bildandet under 70-talets början, var lika populära även under det tidiga 80-talet. De senare mönstren var däremot oftare storskaliga och färgsatta i starka färger, och kompletterades med ljus inredning och accentfärger.

Tapeten Buffo är från 10-gruppens Durokollektion 1981, typisk för 80-talet med sin vita botten och klara starka färger. Buffo ritades av Britt-Marie Christoffersson, en av grundarna till 10-gruppen.

 

Ljungbacka (1990)


Den lantliga stilen är hemtrevlig och älskad och kommer och går under hela 1900-talet, men fanns alltid där. Under 90-talet var den lantliga stilen söt och stugromantisk, med bland annat träpaneler och furu. Tapeterna hade varma och klara färger, och mönstren innehöll ofta stjärnor och ränder.

Något som var populärt under 90-talet var att man matchade olika tapeter i samma stil i ett hem, gärna stora och små mönster (tex Ljungbacka och Britta). Ljungbacka tolkar en av våra mest omtyckta mönster till en mer nutida tapet som är lika fin idag som den skulle ha varit 1995.

 

Britta (1990)


Under det tidiga 90-talet vaknade vårt intresse för ekologi. Vi tog till oss textilier av oblekt lin och bomull, möblerna var av obehandlade ljusare träslag och vi hade en längtan till landsbygden. 90-talets allmogestil innehöll både vita snickerier och färgstarka inredningar. Tapeterna skulle gärna ha en struktur i botten och färgerna var mättade.

Randmönstret Britta, med sin lilla stjärna och streck, kombinerar en subtil bottenstruktur tillsammans med ett mönster i klar och mättad färg. Den finns med oss under hela tapethistorien och självklart även på 90-talet!

 

Blomsteräng (2000)


I början av 2000-talet kom fondväggen tillbaka med pompa och ståt i kreativa, färgstarka och fantasifulla mönster som skapade en välkommen kontrast till i övrigt vita väggar. Fondväggen blev en plats där den personliga smaken fick fritt spelrum. Inspirationen till tapeterna kommer ofta från djur och natur, med en liten flirt mot 70-talets storskaliga mönster.

Blomsteräng är vårt alldeles egna tillskott till Duros framtida tapethistoria, formgiven av Johanna Jansson. Blomsteräng är färgsatt i flera olika pasteller, som passar fint i alla tider och hem.

 

Klicka här för att se alla våra tapeter!

 

En ny produkt lades till i varukorgen