Elsagården

  • Artikelnummer: 044-20
  • Färg: Vit, Svart
  • Tapetkvalitet: Papperstapet
  • Kollektion: Gammalsvenska 2011

Svenska slöjdföreningen, grundad 1845, försökte tidigt höja standarden på det svenska konsthantverket, bl a genom att skaffa fram mönsterförlagor av framstående konstnärer och konsthantverkare. Vid den s k hemutställningen på Liljevalchs år 1917 presenterade föreningen bl a detta tapetmönster ritat av arkitekten Uno Åhrén. Med sin anknytning till äldre mönstertyper och sin stränga stilisering, som skiljer dessa bladrankor från jugendtidens naturinspirerade mönster, är den typisk för sin tids stilideal – ”vackrare vardagsvara”.

Miljövänlig, traditionell papperstapet. Tvättbar med tvål och vatten. Vi reserverar oss för viss färgavvikelse mellan produktbildernas färg och tapeterna.

Rullängd: 10,05 m
Bredd: 53 cm
Mönsterhöjd: 20 cm
Mönsterpassning: Rak
Tvättbarhet: Hög tvättbarhet
Ljushärdighet: Mycket god ljushärdighet

Kollektion: Gammalsvenska 2011

Duros unika kollektion Gammalsvenska tapeterna är kopior av äldre originaltapeter noggrant uppritade och återskapade. Kollektionen består av 22 tapetmönster i flera olika färgställningar.

Allmän information

Vart tillverkas Duros tapeter?

Hela Duros produktion ligger strax utanför Gävle city, Hagaström. Fabriken har legat där ända sedan företagets start 1930, i en gammal tobaksfabrik från slutet av 1800-talet. Duro är en av få tapetfabriker som har överlevt och idag är vi belägna i Sveriges äldsta tapetfabrik, och använder fortfarande våra originalmaskiner från resans början. Hela tillverkningsprocessen sker innanför våra väggar, och från skiss till färdig produkt. Vi är stolta över vår skandinaviska tapettradition!

Är era tapeter miljövänliga?

På 60-talet etablerade Duro ett unikt miljöarbete och vi har sedan dess tillverkat tapeter som inte skadar miljön. Alla färger och lacker är vattenburna och helt fria från lösningsmedel och PVC. När vi väljer nya material är miljövänligheten ett viktigt kriterium. Det ger oss även en bra arbetsmiljö i och utanför fabriken. Överskottsfärg tar vi hand om på ett miljövänligt sätt. Pappersavfall omvandlas till värme. Allt vi gör genomsyras av hänsyn för miljön.

Är era tapeter kvalitetssäkrade?

Kvalité är ett begrepp som är väl förknippat med Duro. Duro har en av marknadens högsta kvalitéer på tapeter. Vi har länge arbetat med interna kvalitetsrevisioner som givit oss vår höga kvalité och produktionssäkerhet. Vi har även en av marknadens lägsta reklamationsgrad.

Tips vid tapetsering & uträkning av tapet

Gå in på vår tapetskola på tapetskolan där vi delar med oss av handfasta tips och råd för bästa resultat vid din tapetsering. Där ger vi våra ordinarie rekommendationer för uträkning av tapet, och du finner även vår egna tapetkalkylator.

 


Leveransinformation

Hur hittar jag min närmaste tapetbutik?
Du hittar våra återförsäljare under sidan för återförsäljare.

Hur beställer jag mina tapeter eller prover?
Välj valfri eller närmast butik som du vill gå till och genomför din order via dom. Din order kommer sedan att levereras till vald butik där du kan hämta ut den.

Hur lång är leveranstiden?
Leverans av produkter sker normalt inom tre till fem helgfria vardagar räknat från dagen då beställningen genomförs. Om beställningen omfattar produkter som är slut i lager kan leveranstiden bli längre än normalt.

Kan ni skicka utanför Sverige?
Kontakta Duro på info@durosweden.se eller 026-656565 för mer information.

Vilken typ av betalningslösningar erbjuder ni?
Du betalar samt hämtar ut din order hos utvald butik.

Vad ska jag göra vid problem med min beställning?
I första hand ska du alltid ta kontakt med butiken du genomförde din order och hämtade ut med (kontaktuppgifter finns hos respektive butik).
Du kan också kontakta Duros kundtjänst på info@durosweden.se eller 026-656565 (vardagar 08.00 – 17.00) vid nedan problem;

  • Tapetprov: om du är i behov av att beställa ett tapetprov.
  • Om inte produktbeskrivningen stämmer: om du inte tycker att produktbeskrivningen (bild, text mm) av någon av våra produkter stämmer ber vi dig att kontakta oss så hanterar vi detta.

Om jag skulle upptäcka något fel på tapetrullarna, hur gör jag då?
Då kontaktar du butiken där hämtade ut produkterna snarast möjligt. Du kan komma att behöva lämna in en provbit på tapeten eller eventuellt bilder på det upptäckta felet så att en eventuell reklamation kan hanteras.

Vad gör jag om jag får överblivna tapetrullar efter tapetseringen?
Kontakta butiken som hanterade din beställning så kontrollerar de om returen kan genomföras. Vi måste ha serienumret utav produkten kvar på lager för att kunna ta emot returen. 

En ny produkt lades till i varukorgen